Zobacz zdjęcie
Galerie -> KĘPNO I POWIAT KĘPIŃSKI -> GMINY -> GMINA ŁĘKA OPATOWSKA -> Gmina Łęka Opatowska do 1945 roku -> Gmina Łęka Opat. do 1945 roku - pozostałe Poprzednie Następne
Kepno-socjum
* * * * * *

Dodane przez: sirena32
  Ocena: Brak
Data: 09/04/2009 22:16   Komentarzy: 4
Wymiary: 922 x 768 pikseli   Liczba wyświetleń: 1098
Rozmiar pliku: 164.84kB     
      
   
Komentarze
201 #4 macioszczyk 15/09/2009 18:56   
W latach osiemdziesiątych w Malborku była wystawa obrazów Stanisława Szembeka. Jestem w posiadaniu Katalogu z tej wystawy. Są w nim reprodukcje niektórych obrazów i na stronie http://krymac.webpark.pl jest reprodukcja "Czerkisa" za który dostał Szembek Wielki Srebrny Medal.
Prawdą jest, że obraz "Kościół w Opatowie k. Kępna" zainspirował Jadwigę i Zofię Szembekówny do zainteresowania się folklorem okolic Siemianic. Wspomina o tym Zofia Szembekówna (siostra Krysta Niepokalanka) w swoich wspomnieniach. Rękopis jest w depozycie.
11 #3 melon92 16/06/2009 18:44   
Dołączam maila jakiego otrzymałem z Muzeum Narodowego w Poznaniu, w związku z moimi pytaniami dotyczącymi artysty i obrazu.

"Szanowny Panie,

Obraz Stanisława Szembeka " Kościół w Opatowie k. Kępna" znajduje się w naszych zbiorach. Wymienionych przez Pana dzieł artysty nie znam.

Przesyłam Panu moje hasło do tego obrazu, zamieszczone w katalogu Ars una species mille. 150 dzieł na 150-lecie Muzeum Narodowego w Poznaniu ze zbiorów Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2007, w którym znajdzie Pan informacje na jego temat.

140. Kościół w Opatowie k. Kępna, 1873

Olej na płótnie, 66 × 103

Nr inw.: Mp 347

Historia: Dar artysty dla Muzeum im. Mielżyńskich przy poznańskim TPN w 1884. W 1939 zarekwirowany przez niemieckie władze okupacyjne i włączony do zbiorów KFMP. Wpisany do inwentarza MNP w 1951.



Urodzony w rodzinie arystokratycznej o tradycjach powstańczych, po klęsce powstania styczniowego uczęszczał do cieszącego się dobrą sławą wśród Wielkopolan Gimnazjum św. Macieja we Wrocławiu. Już wówczas rozwijał swoje zainteresowania sztuką i rozważał decyzję o studiach malarskich. Wybrał - jak wielu wówczas Polaków - studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Przyjęty został w 1868 r., wkrótce też nawiązał przyjaźnie z polską kolonią artystyczną, m.in. z Adamem Chmielowskim i Ludomirem Benedyktowiczem. Za swoje prace w Akademii wyróżniony był listem pochwalnym i Wielkim Srebrnym Medalem. Po ukończeniu akademii na krótko osiadł pod Krakowem, by w 1879 r. przenieść się do ojcowskiego majątku Wysocko Wielkie w Wielkopolsce. Tu urządził pracownię malarską. Pomimo gruźlicy, którą zdiagnozowano w 1882 r. do ostatnich dni malował.

Pozostawione przez artystę dzieła, to głównie portrety i pejzaże naznaczone monachijskim stimmungiem; wśród nich wyróżniają się studia włoskie, malowane w rozproszonym świetle, pochodzące z okresu rekonwalescencji we Włoszech.

Obraz "Kościół w Opatowie koło Kępna" ["Po nieszporach"] jest pierwszym znanym pejzażem artysty. Pochodzi z okresu, gdy po ukończeniu studiów podjął on pierwsze próby realistycznego pejzażu ze sztafażem. Malował go w pracowni (pierwszy plenerowy obraz artysty powstał dopiero 6 lat później), na podstawie wykonanych przez siebie szkiców świątyni i jej otoczenia. Sztafaż w postaci scenek rodzajowych z życia wsi dodany został później (według Chodyńskiego, wykazują one pokrewieństwo z pracami J.F. Piwarskiego).

W przedstawionym fragmencie ukazał artysta malowniczy, drewniany (nieistniejący dziś) kościół z kaplicą i dzwonnicą nieopodal. Płot otaczający zabudowania zdaje się stanowić linię horyzontu, za którą widnieje błękitnoołowiane niebo, silnie rozjaśnione w dolnej partii. Skontrastowane z nim sylwety budowli, urozmaicone konarami drzew o niezwykłym kształcie, zatracają swoją głębię i stają się na wzór dekoracji teatralnej rodzajem tła, na którym rozgrywają się luźno powiązane ze sobą scenki. Każda z nich jest na swój sposób malownicza i przyciąga wzrok, a to barwą stroju (grupa centralna), a to sposobem ujęcia (grupa dwóch mężczyzn na tle końskich zadów - na lewym skraju płótna).

Już w tym wczesnym obrazie Szembeka można dopatrzyć się cechy, którą przypisywano jego późniejszym pejzażom - "romantycznego realizmu". Zgaszony koloryt szaro-brunatno-zielony z przyciągającymi uwagę akcentami barwnymi, to znak, że artysta przyswoił zasady nastrojowego malarstwa szkoły monachijskiej, lecz także spostrzeżenia cenionego w malarskim świecie Adama Chmielowskiego, z którym zetknął się w Monachium.

Oprócz podarowanego przez artystę w 1884 r. obrazu, w TPN znajdowały się jeszcze dwie niewielkie kompozycje na drewnie: "Krajobraz wiejski" i "Krajobraz leśny" (nabyte w 1891 r., przypuszczalnie po śmierci artysty), które zaginęły w czasie wojny.

Obraz nie jest obecnie eksponowany - przechowywany jest w magazynie. Istnieje oczywiście możliwość obejrzenia go, po uprzednim ustaleniu terminu Pana wizyty w muzeum.

Z wyrazami szacunku

Dorota Suchocka "
11 #2 melon92 09/04/2009 22:24   
Zamieściłem już kiedyś zdjęcie reprodukcji tego obrazu Szembeka, ale to jest lepsze.
6 #1 Dominik Makosch 09/04/2009 22:19   
Melonowi się będzie podobać, mnie też się podoba
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Monografia Kępna z 1815

Czytaj publikację


bądź pobierz książkę
(ok. 35MB)
Do zobaczenia Efka![0]
Kalendarz

Brak wydarzeń.

Złap nas w sieci NK  FB  BL  TVN24
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· O narodowościach na ...
· Preisner Zbigniew
· Syfony Szklane
· Osiedle Kopa - pytan...
· Historia i informacj...
· Leczenie AMD
· Magnesy stolarskie?
· Części samochodowe?

Losowe tematy
· Ks. Stanisław Hundt...
· Kepno, ul. Poniatow...
· Niemieckie nazwy mi...
· Hanulin.Szkoła Pods...
· Legenda o Koziorycach
Najwyżej oceniane zdjęcie
Brak głosów w tym miesiącu
44,529,758 unikalne wizyty