Widok na kościół od strony zachodniej - główne wejście, po lewej stronie - od północy (zaznaczono kolorem czerwonym) kaplica z chórem przylegająca do prezbiterium, w którym znajdowały się "sporne" witraże.
(z Technische Universität Berlin Architekturmuseum)
Widzę, że bardzo rozgorzał temat witraży w nieistniejącym kościele ewangelickim w Rychtalu.
Również przeanalizowałem dokumentację projektową kościoła ewangelickiego w Rychtalu, dostępne karty pocztowe oraz to co zostało napisane przeze mnie i innych komentujących na stronie www.kepnosocjum.pl, i tak:
1) wg projektu kościoła – karta inwentarzowa nr 11209 – w nawie głównej świątyni po obu stronach było po pięć jednakowych okien, razem dziesięć (które faktycznie miały obwódkę w kolorze niebieskim z żółtą sześcioramienną gwiazdą, czerwoną rozetką, środek okien wypełniony był zaś białymi szybkami, ułożonymi w skośną szachownicę) – wzór okien na karcie inwentarzowej projektu nr 11223, (zdjęcie karty nr 11223 dodałem w dn. 19.02.2024 r.).
2) trzy „sporne” okna, m.in. w tym jedno z postacią Chrystusa znajdowały się w prezbiterium kościoła – karta inwentarzowa projektu – nr 11225 – oraz pocztówka koloryzowana – karta inwentarzowa projektu nr 11229 – ukazująca prezbiterium, którą umieściłem na stronie po raz pierwszy w dn. 19.02.2024 r. z opisem „Wnętrze kościoła ewangelickiego w Rychtalu - widok na prezbiterium kościoła z ołtarzem, w którym widać obraz przedstawiający Jezusa Chrystusa i św. Marię Magdalenę, natomiast za ołtarzem widoczny witraż ukazujący Chrystusa Zmartwychwstałego (z fotopolska.pl)”, po raz drugi kartkę pocztową umieściłem w dniu 20.02.2024 r. z opisem „Widok na prezbiterium kościoła ewangelickiego w Rychtalu
(z Technische Universität Berlin Architekturmuseum)”.
3) na koloryzowanej karcie pocztowej – karta inwentarzowa projektu nr 11229 – widać po lewej stronie mały chór kolatorski, z którego siedzące tam osoby zapewne miały okazję oglądać trzy okna z witrażami znajdujące się w prezbiterium, z których tylko środkowe okno miało witraż przedstawiający Chrystusa, a dwa pozostałe zostały wykonane w takiej samej formie/wzorze jak w nawie głównej – karta inwentarzowa projektu – nr 11225.
4) w projekcie – karta inwentarzowa nr 11208 – zaznaczyłem na czerwono KAPLICĘ, nad którą znajdował się mały chór kolatorski, z którego siedzące tam osoby zapewne miały okazję oglądać trzy okna z witrażami znajdujące się w prezbiterium, opis tego zdjęcia brzmi: „Widok na kościół od strony zachodniej – główne wejście, po lewej stronie – od północy (zaznaczono kolorem czerwonym) kaplica z chórem przylegająca do prezbiterium, w którym znajdowały się "sporne" witraże (z Technische Universität Berlin Architekturmuseum.”
5) w moim komentarzu nr 3 z dn. 20.02.2024 r. wyraźnie stwierdziłem, że: cyt. „Patrząc na prezbiterium kościoła po lewej stronie (od północy) znajdowała się kaplica, nad którą był chór. Zapewne architektowi chodziło właśnie o ten chór (mniejszy), a nie o ten z organami znajdujący się w części zachodniej, gdzie było główne wejście do kościoła.”
6) w żadnym moim komentarzu NIE padło stwierdzenie odnośnie tego, że niby te trzy „sporne” okna z witrażami znajdowały na małym chórze kolatorskim nad kaplicą (od północnej strony) czy nad zakrystią (od str. południowej). Aby to lepiej wyjaśnić i pokazać umieściłem na stronie www.keposocujum.pl koloryzowaną kartę pocztową – karta inwentarzowa projektu nr 11229 – i wyraźnie napisałem, że przedstawia ona PREZBITERIUM, oraz widoczny mniejszy chór. Według przeanalizowanego projektu budowy kościoła ewangelickiego w Rychtalu w obu bocznych przybudówkach/kaplicy (od str. północnej)
i zakrystii (od str. południowej), nad którymi zlokalizowano małe chóry kolatorskie znajdowały się mniejsze pojedyncze okna ze skromniejszymi kolorowymi szybkami, które oświetlały te pomieszczenia – karty inwentarzowe projektu nr 11208, nr 11209, nr 11223.
Tak więc, myślę że użytkownik Cieplik niesłusznie stwierdza, że moje informacje nie są zgodne z prawdą (co mogłoby wskazywać na to, że nie posiadam żadnej wiedzy nt. historii Rychtala). Za nim skomentowałem wpisy AMALINY wcześniej dokonałem analizy projektu i koloryzowanej karty pocztowej autorstwa Carla Johanna Bogislawa Lüdecke oraz pozostałych kart pocztowych (wspomniałem o tym na początku). Mam nadzieję, że udało mi się szczegółowo wyjaśnić poruszony temat/kwestię witraży kościoła ewangelickiego w Rychtalu.