Zobacz zdjęcie
Galerie -> RÓŻNE -> DOKUMENTY, MAPY I PUBLIKACJE -> Mapy Poprzednie Następne
"Haec Tabula nova Poloniae - Silesiae" - "Mapa Prus - Tabula Prussiae" - 1633 r.
Kepno-socjum
Tytuł mapy: "Poloniae - Silesiae"
...
Cytat z opisu mapy w dolnym lewym narożniku:
"Mapa Prus - Tabula Prussiae"
Piscator Nicolaus Jahann, pseudonim Nicolausa Visschera;
ryt . Goos, miedzioryt, Amsterdam 1633 r., Nicolaus Visscher (1618-1679).
Mapa Prus wg Caspra Hennenbergera.
W górnym lewym rogu perspektywiczny plan Królewca. Skala mapy: 1:720 000"
...
Na mapie wpisane miejscowości - np. Bralin, Beraun (Baranów), Kobelgura (Kobyla Góra), Vierus (Wieruszów), Wielun (Wieluń), Reichtal (Rychtal) - brak Kępna ? - w latach 1500-1661 zdegradowane ze statusu miasta do statusu wsi.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kępno
W następnej odsłonie powiększenie dot. regionu...
...
Foto 03.09.2022. z kopii mapy ze zbiorów Muzeum Kopernika we Fromborku.

Braliniak

Dodane przez: Braliniak
  Ocena: Brak
Data: 05/09/2022 15:55   Komentarzy: 11
Wymiary: 2272 x 1704 pikseli   Liczba wyświetleń: 655
Rozmiar pliku: 1.61MB     
      
   
Komentarze
2497 #10 KK 12/09/2022 12:22   
Mapy są rzeczywiście w róźnej rozdzielczości , ale na to nic nie poradzę takie mam pliki źródłowe. Najlepiej zgrać je na własny dysk i powiększyć. Ale nie wszystkie usmiech
2484 #9 Janek 11/09/2022 19:55   
Do "KK" - Twoje mapy można znaleźć po wejściu w "Pliki" na pasku strony głównej. Niestety zamieszczone mapy są chyba w małej rozdzielczości bo po małym powiększeniu na ekranie mamy mgłę a następnie kratkę. Przynajmniej u mnie tak się dzieje. Nie wiem czy u wszystkichbezradny
33 #8 krzychu70 11/09/2022 11:41   
Jeśli się nie mylę, to w XVI wieku i w kolejnych stuleciach Kępno i okolice były częścią ziemi wieluńskiej i do Śląska już nie należały. Umieszczenie ich po stronie śląskiej granicy może wynikać, jak pisze Cieplik, z przynależności tych ziem do prowincji kościelnej śląskiej, a z drugiej strony - może być jakimś błędem, kiedyś tam uczynionym i powielanym w następnych latach na innych mapach. Takie błędy się zdarzały, np. w dziele "Civitates orbis terrarum" Poznań został nazwany ... miastem w granicach Śląska (Posnania elegans Poloniae in finibus Silesiae civitas), choć do Śląska nigdy nie należał.usmiech
83 #7 cieplik 09/09/2022 21:03   
Ostrzeszów i Kępno należały w tym czasie do diecezji wrocławskiej, stąd mocowano je na Śląsku.
2497 #6 KK 08/09/2022 15:19   
Zamieściłem pliki z mapami ścieżka Download > MAPY > Stare mapy Polski Śląska. Niestety serwis ma już swoje lata i jest nieco chaotyczny, nie wiem dokładnie gdzie to jest wyśiwetlane.
2497 #5 KK 08/09/2022 15:00   
Tutaj nie chodzi o nazwy czy też lokacje, ale o rzetelność historyczną. jest wiele starych map, które pokazuja w XV i XVI w. Kampno i Schildberg w granicach Śląska austriackiego -mogę zamieścić w Galerii. Przez prawie 200 lat od 1455 r. aż do roku 1660 nie ma żadnej wzmianki o tych terenach - biała plama. Generalnie można uprawiać autochtoniczną historiografię (patrz N.Davies), ale nalezy dążych do prawdy obiektywnę szczególnie na poziomie regionalnym, a nie laurkowej szkolnej historii....świeżo zarejestrowany, ale nie nowy Użytkownik.
2497 #4 KK 08/09/2022 14:47   
ZGADZA SIĘ Z ROZPĘDU NAPISAŁEM niepoprawną nazwę niemiecką Ostrzeszowa.
2324 #3 Braliniak 07/09/2022 20:33   
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kępno - cytat:
..."Kępno uzyskało lokację miejską przed 1283 rokiem, zdegradowane przed 1500 rokiem, ponowne nadanie praw miejskich w 1661 r..."
(ten zacytowany fakt historyczny stał się jeno moim wyjaśnieniem dlaczego nie ujęto Kępna na załączonej przeze mnie mapie - bez innych sugestii z tym związanych) prawdopodobnie wówczas także wpisywano na mapy miasta, jeżeli było na niej miejsce w zależności od skali....
...
jeżeli są inne faktyczne wyjaśnienia można je przedstawić...to tak na marginesie wobec "KK" świeżo dziś zarejestrowanego Użytkownika....
469 #2 amalina 07/09/2022 18:12   
Gwoli ścisłości: na cytowanej w #1 mapie Śląska z 1561 z Atlasu Abrahama Orteliusa występują m.in. Kobelgura, Ostrzeszów jako Schildperg (później Schildberg ale nie Schlichtenberg!), Kampno, Bralin, Beraun...
2497 #1 KK 07/09/2022 12:58   
Stare mapy śląska i Polski z 1561https://eloblog.p...1561-roku/ potwierdzają istnienie Kampno jednak podobnie jak Ostrzeszów (Schlichtenberg) znajdują się w granicach Śląska. Mało istotne jest czy było miastem czy wsią w XVII wieku dzisiejsze woj. opolskie było domeną prywatna Wazów ale w ramach monarchii austriackiej być może w drugiej połowie XVII w. Kępno zostło jakims aktem ponownie włączone do Polski ?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Monografia Kępna z 1815

Czytaj publikację


bądź pobierz książkę
(ok. 35MB)
Do zobaczenia Efka![0]
Kalendarz

Brak wydarzeń.

Złap nas w sieci NK  FB  BL  TVN24
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· batalion ON "Kępno"
· Wieża ciśnień - moż...
· Airsoft i Paintball
· Pierścień damski LEG...
· Wielka woda w Kępnie.
· Knajpy w Kepnie
· Szembekowie w region...
· Rowerem przez i wokó...

Losowe tematy
· "HARPUN" - Solidar...
· Wierzbięta i kolejn...
· Dawne nazwy ulic w ...
· KRĄŻKOWY szkic geog...
· KONKURS WALENTYNKOW...
Najwyżej oceniane zdjęcie
Brak głosów w tym miesiącu
45,140,769 unikalne wizyty