Autobus, który jeździł na trasie Trzcinica - Laski - Kępno i z powrotem
Na fotografii moi pradziadkowie Wawrzyniakowie z Trzcinicy z dziećmi - właściciele oraz kierowca i kontroler (Bąk i Paluch) Zdjęcie wykonane gdzieś około 1933 r.
W 1926 roku zaczęto montaż nadwozia autobusu na podwoziach ciężarówek marki Lancia. W ciągu dwóch lat zmontowano zaledwie 10 gotowych autobusów. Pojazdy zmontowano w Sanockim “Sanowagu”, miejscu, gdzie kilkadziesiąt lat później powstawały autobusy marki SAN. W Ursusie w latach 1928-1934 powstał Ursus AW, którego oparto na podwoziu pierwszej polskiej ciężarówki. Na prawdziwy “wysyp” polskich autobusów należało poczekać do lat 30-tych, kiedy na drogach pojawiły się Chevrolety i Fiaty.
....swoją drogą "przekopałem" 2 lata temu, przy opracowywaniu tekstu z autobusem kępińskim... jakąś cześć internetu w zakresie hasła "rejestracja polskiej motoryzacji międzywojennej" itp. i niestety brak żródłowych materiałów poza ogólną informacją o numerach rejestracyjnych z podziałem na województwa....
inną szansą poza Archiwum Państwowym są prywatne zbiory tych dokumentów: na strychach, w piwnicach, grajdołkach, szkrzyniach, kufrach i innych "zakamarkach" rodzinnych ...
Braliniak
Jak już temat autobusu pradziadka wyszedł znów na światło dzienne to może ktoś podpowie, gdzie szukać materiałów archiwalnych dot. np. zarejestrowania takiego pojazdu?
To, że w Archiwach Państwowych to wiem...
Bardziej chodzi mi o to czy istniały specjalne komórki, gdzie rejestrowano pojazdy (takie odpowiedniki dzisiejszych Wydziałów Komunikacji)???
A dzisiaj jaką mamy komunikację? Linia kolejowa do Rychtala nie istnieje, linia do Sycowa w praktyce też nie funkcjonuje, po dworcu PKS nawet smrodu nie ma. dworzec PKP prawie martwy - pociągów jak na lekarstwo a w budynku dworca pustki.
na ujętej w treści linka ostatniej fotografii właśnie bardzo podobny i kształtem i przede wszystkim przodem ze zderzakiem i obudową silnika "Chevrolett" ....
w kwestii marki autobusu - moje analizy do dalszych rozważań - cytat z innej strony "Kepnosocjum" mojego autorstwa, gdzie na fotografii z 1935 r. jest raczej tej samej marki autobus, a ten "z Trzcinicy" nieco zmodyfikowany w gabarycie bryły pasażerskiej, kępińskich liniii:
...."być może „Fiat”, „Lancia” lub "Chevrolett" (nad chłodnicą znaczek przypominający logo, ponadto w Warszawie była w tym czasie produkcja podwozi tych autobusów, z których korzystała być może także marka autobusów "Ursus"…." - koniec cytatu z treści poniższego linka: