Zobacz zdjęcie
Galerie -> GALERIE ADMINISTRACYJNE -> !POCZEKALNIA ! Poprzednie Następne
Tadeusz Piotr Potworowski, Martwa natura z trąbką
Kepno-socjum
Piotr Potworowski (1898 Warszawa - 1962 Warszawa)
Martwa natura z trąbką, 1960
olej/płótno, 64 x 74 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'T. Potworowski 60'
sygnowany i datowany na odwrocie: 'T. P. POTWOROWSKI 60'

„Martwą naturę z owocami” Piotr Potworowski namalował w najbardziej aktywnym okresie swojej kariery, gdy po 18 latach spędzonych za granicą, w czerwcu 1958, wrócił do Polski. Wyemigrował w 1940, na stałe zamieszkał w Anglii. Tam jego malarstwo spotkało się z entuzjastyczną recepcją – otrzymał propozycję objęcia pracowni i profesury na Bath Academy of Art. Owo zainteresowanie nie mogło się jednak równać z estymą, jaką cieszył się po powrocie do kraju. Okazało się również, że nad Wisłą czeka go więcej inspiracji do twórczego rozwoju.

Potworowski, mimo swojego kapistycznego rodowodu, był przychylnie nastawiony do nowoczesnych rozwiązań formalnych. Nie miał jednak okazji zapoznać się z nimi w Bath, gdyż amerykański action painting zawitał w Anglii dopiero na przełomie lat 50. i 60. Tymczasem w Polsce, mimo żelaznej kurtyny, sprawnie posługiwano się już poetyką informelu. Zdziwienie Potworowskiego zastaną gorączką odwilży tak wspominał Zdzisław Kępiński: „Poczuł się, nie jak się spodziewał, na czele, ale jakby trochę przy końcu uformowanego już szeregu. To dało mu wiele do myślenia i wyraźnie pchnęło ku poszukiwaniom jeszcze bardziej zwięzłej wypowiedzi, jeszcze bardziej abstrakcyjnego języka” (Zbigniew Kępiński, Piotr Potworowski, Warszawa 1978, s. 34).

Nie oznacza to, że porzucił całkowicie przedmiotowość. Jak pisała Krystyna Fabijańska-Przybytko, Potworowski mógł samego siebie nazywać abstrakcjonistą, jednak wciąż kultywował tradycję sztuki europejskiej. Spotkania z polską sceną artystyczną nie należy zaś traktować jako zupełnie nowego rozdania, a raczej impuls do konsekwentniejszego wdrażania prób z okresu angielskiego. Irena Moderska zwracała uwagę, że już wtedy jego niemal jednobarwne, bogate fakturowo kompozycje bliskie były abstrakcji, niemniej stało za nimi zawsze ‘głębokie przeżycie natury’” (Irena Moderska, Tadeusz Piotr Potworowski. Lata 1898-1958, [w:] Tadeusz Piotr Potworowski 1898-1962. Malarstwo, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku 1973, s. nlb.).

Dodane przez: capitaneus1
  Ocena: Brak
Data: 25/09/2022 10:22   Komentarzy: 0
Wymiary: 1500 x 1275 pikseli   Liczba wyświetleń: 260
Rozmiar pliku: 650.01kB     
      
   
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Monografia Kępna z 1815

Czytaj publikację


bądź pobierz książkę
(ok. 35MB)
Do zobaczenia Efka![0]
Kalendarz

Brak wydarzeń.

Złap nas w sieci NK  FB  BL  TVN24
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Leczenie AMD
· Magnesy stolarskie?
· Części samochodowe?
· prezent dla mamy
· Czy miał ktoś proble...
· Prezent dla taty
· Kępno.Węzeł kolejowy.
· Friederike Kempner -...

Losowe tematy
· Kiszka i co jeszcze ??
· Ofiary i uczestnicy...
· Antoni Bajerlein
· Lubczyna
· Grębanin
Najwyżej oceniane zdjęcie
Zdjęcie miesiąca Kwiecień
Kościół na Pólku widziany znad stawu Brzezisko
Liczba ocen: 1
Punktów: 5
Archiwum
44,401,907 unikalne wizyty