Zobacz zdjęcie
Galerie -> KĘPNO I POWIAT KĘPIŃSKI -> POWIAT KĘPIŃSKI - RÓŻNE -> Kolej w powiecie kępińskim -> Kolej w powiecie kępińskim - pozostałe zdjęcia Poprzednie Następne
Parowozownia Kepno
Kepno-socjum
* * * * * *

Dodane przez: Frank
  Ocena: ***** [10 pkt]
Data: 03/02/2017 10:55   Komentarzy: 8
Wymiary: 1200 x 732 pikseli   Liczba wyświetleń: 1855
Rozmiar pliku: 255.02kB     
      
   
Komentarze
6 #8 Dominik Makosch 22/02/2017 20:34   
Kawał pięknego cielska, jest w nim dużo piękna!
76 #7 sebastian85 03/02/2017 14:38   
Ile paliła: to jak zwykle zależy od masy pociągu i nachylenia szlaku oraz od umiejętności maszynisty i palacza parowozu. Ale średnio to tak TKt48 na 100km łykała ok 2 tony i 12m3 wody.
Do skrzyni węglowej na TKt48 wchodziło 6 ton węgla, a do kadzi wodnych 10m3 wody. Był to parowóz przystosowany do ruchu lokalnego, dlatego jego zasięg to ok 80km (ze względu na konieczność dobrania wody). Kiedyś nie było problemu bo wodę można było wszędzie dobrać nawet w Rychtaluusmiech Teraz jak jezdzimy parowozem to zamawiamy straż, która przywozi nam wodę usmiech
2 #6 Mustava 03/02/2017 14:21   
Super, dziękiWink
To może jeszcze:
- ile paliła taka lokomotywa?
- jaki miała zasięg/ile wchodziło do "baku" węgla?
- ile wody tankowała?
76 #5 sebastian85 03/02/2017 13:42   
W późniejszych czasach napędzana była już silnikiem elektrycznym, jest do dzisiaj jeszcze kilka działających w taki sposób jak ta w Kępnie np. w Wolsztynie, Lesznie, Jaworzynie Śl. W Trzebnicy zachowała się ręczna ale nie jest już używana. Silnik elektryczny napędza koło zębate które przesuwa obrotnicę w zależności od kierunku ruchu silnika w lewo lub w prawo. Po ustaleniu toru na który lokomotywa ma być wstawiona rygluje się takim bolcem położenie suwnicy aby nie przesunęła się w czasie wjeżdżania lub zjezdzania lokomotywy. Suwnicę można było ryglować na jedną lub dwie strony w celu np przelotu lokomotywy ryglowało się ją na dwie strony. Po ustaleniu położenia suwnicowy dawał znak maszyniście że może bezpiecznie wjechać/zjechać z obrotnicy. Dodatkowo rygiel uruchamiał tarczę na suwnicy która podawała sygnał kolejowy zezwalający lub zabraniający na jazdę (to ta czarna skrzynka z białym tłem i czarnym poziomym paskiem po lewej stronie zdjęcia - ten sygnał zabraniał jazdę). Na dole dookoła jest szyna która podtrzymuje obrotnicę i zębatka po której jest przesuwana. A jak działała ta w Kępnie widać na tym filmie z 1990 nagranym własnie w Kępnie: https://youtu.be/...YE?t=2m51s
8 #4 sirena32 03/02/2017 13:06   
0bok obrotnicy była budka w której operator napędzał obrotnicę ręcznie ( wiadomość uzyskana od byłego Zawiadowcy stacji )
2 #3 Mustava 03/02/2017 12:47   
Co to jest obrotnica i jak mniej więcej działa to wiem ale chodzi mi o rozwiązanie które było zastosowane w Kępnie (bo z tego co widzę są różne) usmiech
8 #2 sirena32 03/02/2017 12:33   
2 #1 Mustava 03/02/2017 11:24   
Czy są może w necie materiały nt mechanizmu takiej obrotnicy?
Co ją napędzało, podobne rozwiązanie gdzieś w Polsce?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [2 głosy]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Monografia Kępna z 1815

Czytaj publikację


bądź pobierz książkę
(ok. 35MB)
Do zobaczenia Efka![0]
Kalendarz

Brak wydarzeń.

Złap nas w sieci NK  FB  BL  TVN24
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Leczenie AMD
· Magnesy stolarskie?
· Części samochodowe?
· prezent dla mamy
· Czy miał ktoś proble...
· Prezent dla taty
· Kępno.Węzeł kolejowy.
· Friederike Kempner -...

Losowe tematy
· prezent dla mamy
· Kępno.Synagoga.
· Anatomia Kłamstwa
· Internet w Bralinie
· Powstanie Wielkopol...
Najwyżej oceniane zdjęcie
Brak głosów w tym miesiącu
44,366,848 unikalne wizyty