Kościół Ewangelicko - Augsburski - Voniu w dniu Reformacji
|
wiedzma-margo |
Dodany dnia 01-11-2009 00:26
|
Postów:
Data rejestracji: 01.01.70
|
Edytowane przez Mustava dnia 20-02-2012 07:50 |
|
|
|
wiedzma-margo |
Dodany dnia 01-11-2009 00:46
|
Postów:
Data rejestracji: 01.01.70
|
Edytowane przez Mustava dnia 20-02-2012 07:54 |
|
|
|
wiedzma-margo |
Dodany dnia 01-11-2009 00:47
|
Postów:
Data rejestracji: 01.01.70
|
Edytowane przez Mustava dnia 20-02-2012 07:53 |
|
|
|
voniu |
Dodany dnia 01-11-2009 12:39
|
Postów:
Data rejestracji: 01.01.70
|
|
|
|
|
slawomir wieczorek |
Dodany dnia 19-02-2012 21:16
|
Postów: 166
Data rejestracji: 29.06.11
|
Edytowane przez slawomir wieczorek dnia 19-02-2012 21:17 |
|
|
|
wiedzma-margo |
Dodany dnia 19-02-2012 21:52
|
Postów: 191
Data rejestracji: 18.08.10
|
|
|
|
|
panrysio |
Dodany dnia 20-02-2012 02:43
|
Postów: 64
Data rejestracji: 08.09.10
|
|
|
|
|
Mustava |
Dodany dnia 20-02-2012 07:49
|
Postów: 1737
Data rejestracji: 28.05.10
|
|
|
|
|
Dominik Makosch |
Dodany dnia 20-02-2012 09:13
|
Postów: 659
Data rejestracji: 29.06.10
|
"Bez jakiegokolwiek wątpienia to właśnie Polskość jest najsmaczniejszą z potraw, problem polega na tym, że jest bardzo często niewłaściwie przyrządzana." |
|
|
Reformacja była ruchem w skali światowej. Nie było kraju w Europie, w którym nie znalazłaby oddźwięku. Jej zwolennicy byli i w katolickiej Hiszpanii, i we Włoszech.
Polska była w XVI wieku powiązana licznymi nićmi z życiem kulturalnym Europy. Hasła reformacyjne znalazły więc żywy oddźwięk i w naszej Ojczyźnie. Pierwsze ogniska powstały w Poznaniu i w Krakowie. Zygmunt Stary tłumił ruch reformacyjny, również w pierwszych latach panowania Zygmunta Augusta zahamowano rozwój Reformacji edyktem z dnia 12 grudnia 1550 roku. Najpiękniejszy jej rozkwit przypada na lata 1552-1563. W dniu 3 maja 1555 roku przedstawiono na sejmie Rzeczypospolitej ewangelickie wyznanie wiary - "Konfesja Panów Polskich". Reformacja wzbudziła ożywiony ruch literacki. Powstawały drukarnie, szkoły, rozkwitło piśmiennictwo. Mikołaj Rej i inni wydają pisma w duchu reformacyjnym. W roku 1563 powstaje olbrzymie dzieło - przekład Pisma Św. z hebrajskiego i greckiego na język polski. Była to praca kilku zaledwie ludzi. Trzeba podziwiać ich trud. Wszak katolicką Biblię Tysiąclecia przekładało obecnie około 40 uczonych i mieli do dyspozycji doskonały nowoczesny aparat naukowy, który nie istniał jeszcze przed czterystu laty! W związku z rozwojem piśmiennictwa ewangelicy opracowali pierwszą gramatykę polską (Statorius), pierwszy podręcznik ortografii (Murzynowski), pierwszy słownik polsko-łaciński (Mączyński). Troska zaś o wychowanie i wykształcenie młodego pokolenia zrodziła pierwszą polską książkę pedagogiczną (ks. Erazm Gliczner). Reformacja polska ma wielu wybitnych teologów na europejską skalę - przede wszystkim Jana Łaskiego. Ponieważ pobożność ewangelicka dążyła zawsze do wychowania typu chrześcijanina, który by wykazywał się nie tylko formalnymi praktykami religijnymi, ale życiem godnym chrześcijanina, i to tak w zakresie prywatnym, jak i społecznym, obywatelskim, rzecznicy Reformacji podejmują na forum sejmowym walkę o praworządność (egzekucja praw), rzucają hasło równości społecznej i pokoju. Sympatykiem Reformacji jest myśliciel w skali europejskiej - Andrzej Frycz Modrzewski. Bracia czescy zakładają słynną szkołę w Lesznie, bracia polscy w Rakowie, luteranie w Toruniu. Reformacja przez kilkadziesiąt lat walczyła o uznanie prawne. W roku 1573 ogłoszono Konfederację Warszawską, która gwarantowała pokój między wyznawcami różnych Kościołów.
Po krótkim, ale bogatym rozkwicie następuje załamanie się Reformacji w Polsce. Jezuici, sprowadzeni przez kardynała Hozjusza - zniszczyli dzieło Reformacji. Posiali oni w sercach ludu fanatyzm, który w wieku XVII i XVIII zbierał smutne żniwo. Burzono kościoły ewangelickie. Dopiero Konstytucja 3 Maja 1791 roku przyniosła tolerancję.
W latach niewoli nad zachowaniem i rozwojem kultury polskiej czuwają również i ewangelicy. Jest wśród nich Bogumił Linde, autor "Słownika języka Polskiego", filozof Bronisław Trentowski, etnograf i kompozytor Oskar Kolberg, malarz Wojciech Gerson, profesorowie Akademii Jagiellońskiej - Jerzy Samuel Bandtkie, Ludwik Teichman, Fryderyk Skobel i inni. Znamienne, że zbór ewangelicki w Warszawie utrzymuje gimnazjum im. Mikołaja Reja i gimnazjum im. Anny Wazówny.
W okresie Królestwa Kongresowego książę Drucki-Lubecki, minister skarbu, sprowadza rzemieślników, tkaczy i rolników z Niemiec. Jest wśród nich wielu ewangelików. Korzysta z tego kler katolicki i ukuwa hasło: ewangelik- Niemiec, Polak - katolik. Różne okoliczności wpłynęły na to, że to uogólniające hasło w walce wyznaniowej okazało się skutecznym narzędziem w rękach fanatycznych katolików. Część rodzin obcego pochodzenia zachowała swą odrębność narodową, część natomiast przywiązała się do Polski jako do swej Ojczyzny z wyboru i brała żywy udział w jej życiu kulturalnym i społecznym. Mówią o tym nazwiska Burschów, Rondthalerów, Gundlachów, Lothów, Wendów i innych.
W czasie najcięższych doświadczeń narodu polskiego, podczas II wojny światowej, biskup Kościoła Ewangelickiego w Polsce, ks. dr Juliusz Bursche zginął śmiercią męczeńską w obozie koncentracyjnym w Oranienburgu, a 25% duchowieństwa ewangelickiego oddało życie w obozach i więzieniach za Polskę.
W trudnych warunkach, za kordonem granicznym, zachował swój język narodowy lud ewangelicki na Mazurach i na Śląsku. Mazury -- niegdyś Prusy Książęce -- były w XVI wieku ogniskiem Reformacji polskiej. Współzałożycielem uniwersytetu w Królewcu był Polak -- Abraham Kulwieć. Królewiec zasilał długo polską literaturę religijną współwyznawców w Rzeczpospolitej. W roku 1544 wydał tam Jan Seklucjan swoje Wyznanie wiary. Tam ukazał się pierwszy polski ewangelicki przekład Nowego Testamentu w opracowaniu Stanisława Murzynowskiego (1552). Tam wydano również przekłady Konfesji Augsburskiej Jana Radomskiego i Marcina Kwiatkowskiego (1561, 1562). Pierwszy z nich przedstawiono królowi Zygmuntowi Augustowi na sejmie w roku 1563. W Królewcu długo wydawano polskie śpiewniki ewangelickie dla Mazurów.
Zasługi działającego wśród Mazurów w XIX wieku ks. Krzysztofa Mrongowiusza uznał Adam Mickiewicz. W Kościołach ewangelickich na Mazurach do XX wieku śpiewano z polskich kancjonałów. Pod rządami pruskimi lud mazurski uległ częściowo germanizacji, co pociągnęło tragiczne skutki. Lud ewangelicki na Śląsku pruskim wychowywali ks. Adam Gdacjusz, ks. Jerzy Badura i inni.
Na Śląsku Cieszyńskim Reformacja rozwijała się od XVI wieku. Wprowadził ją książę piastowski Wacław Adam. W XVII wieku ewangelicy cieszyńscy przeżyli okres ciężkich prześladowań. Reformacja stała się tam wtedy ruchem podziemnym. Jeszcze dziś jest na Równicy koło Ustronia kamień, przy którym odbywały się wtedy nabożeństwa w lesie. Ewangelicy cieszyńscy przetrwali długi okres ucisku ze strony niemieckich Habsburgów, cesarzy Austrii. Na Śląsku Cieszyńskim ewangelicy reprezentowali żywioł polski, natomiast katolicy byli w większości Niemcami. Do wybitnych działaczy kościelnych i społecznych Śląska Cieszyńskiego należeli: Andrzej Cienciała, Michejdowie, Buzkowie, Kubiszowie, Kuliszowie, Wantułowie i inni. Oni to walczyli o zachowań świadomości narodowej ludu, o szkolnictwo, prasę oraz kulturę materialną i duchową ludu.
Krótki ten zarys stanowi dowód, że Reformacja jest w Polsce żywiołem rodzimym i ma pełne prawo obywatelstwa w naszej Ojczyźnie.
===========
Edycja: Administrator - formatowanie textu (na podst. identycznego - http://www.lutera...reform.htm)