, mapa z 1935 roku, czerwonymi X zaznaczono przebieg nieistniejącej, przedwojennej, wąskotorowej lini kolejowej Laski - Łęka Opatowska. Linia służyła do przewozu towarów i produktów rolnych.
Jeśli pewne jest datowanie zdjęcia wskazanego przez Krzycha, to nie dotyczy ono budowy linii majątek Laski - Łęka, która znacznie wcześniej była zbudowana i to na wąskim nasypie, który wymuszał użycie koni idących jeden za drugim między szynami. Na wskazanym zdjęciu nasyp jest szerszy i umożliwia trakcję dwiema parami koni, a szerokość torowiska trudno określić: normalne 1435 mm czy wąskotorowe (600 lub 750 mm).
Hmm, zastanawiam się nad jednym. Mamy tu fotkę na forum, która ma - wg opisu - ilustrować budowę linii Namysłów-Kępno (http://www.kepnosocjum.pl/photogallery.php?photo_id=5253). Może jednak na przywołanym w linku zdjęciu chodzi o tę nieistniejącą już linię z Łęki do Lasek? Zawsze mi nie pasowały te koniki przy budowie linii państwowej (choć drugorzędnego znaczenia) w Cesarstwie Niemieckim
Uzyskałem taką informację od pani Marii Woźnicy z TPL LUKUS: Bardzo wielki rozwój i rozbudowa majątku w Laskach nastąpiła po roku 1870, kiedy to powstał cały kompleks
budowli należących do parafii ewangelickiej, a następnie spichlerze, stajnie, obory, budynki mieszkalne i drogi.
Przebudowano i nowocześnie wyposażono gorzelnię.
Wtedy też wybudowano kolejkę wąskotorową do stacji w Łęce Opatowskiej.
Wagoniki z towarem ciągnęły dwa konie idące jeden za drugim pomiędzy szynami.
Torowisko wąskotorówki jest już widoczne na pruskiej „setce” z 1887 wydrukowanej dla służby granicznej w 1914 http://maps.mapyw...400dpi.jpg.
Dokładną trasę kolejki widać na okupacyjnych mapach 1:25 000 z lat 40. XX w. na arkuszach 4774 - na stacji w Łęce http://maps.mapyw...5-1264.jpg oraz 4874 - w Laskach http://maps.mapyw...5-1268.jpg, gdzie widoczne jest jej odgałęzienie na żyzne pola z glebą murszową.
Również archeolodzy pokazali torowisko kolejki na północ od cmentarzyska w Laskach na mapce w artykule http://tpl-lukus....p;Itemid=1
W monografii Lasek Floriana Piaseckiego http://www.kepnos...o_id=40338 mapkę pokazano na s.11, a na s. 84 podano tylko skąpą ogólną informację, że podczas dzierżawy majątku przez Adolfa Groegera 1858-1887: Wybudowano nasyp i ułożono tory kolejki wąskotorowej z majątku Laski do stacji w Łęce Opatowskiej. Kolejkę używano do transportu nawozów sztucznych, węgla, buraków cukrowych i innych towarów, które sprowadzano koleją.
Żadna dokumentacja ani zdjęcia się nie zachowały (przynajmniej nic o nich nie wiadomo) odnośnie tej lini, wiadomo tylko, że była to wąskotorowa, jednotorowa prywatna kolej i prawdopodobnie ciągniona była parowozem ale i być może końmi bo często w takich liniach konie wykorzystywano. Po wojnie stopniowo rozbierana choć jeszcze w polach można znaleźć resztki po podkładach. Na rzece Pomiance był most dla tej kolejki, ale w związku z tym, że Pomianka w latach 70 była regulowana i płynie praktycznie w innym korycie resztek mostu już się nie zlokalizuje. Jednak coraz mniej ludzi pamięta że była taka linia.
Z Lasek do Łęki jest parę kilometrów. Czymś ta kolejka musiała być napędzana (jakąś lokomotywą), z jednym wagonikiem by nie jechała więc musiała istnieć jakaś infrastruktura (mosty). Macie więcej informacji na ten temat?