Zobacz zdjęcie
Galerie -> KĘPNO I POWIAT KĘPIŃSKI -> GMINY -> GMINA BRALIN -> Gmina Bralin po 1945 r -> Bralin od 1946 do 1990 r Poprzednie Następne
"Bana z Bipami" wjeżdża do Bralina !
Kepno-socjum
Na razie we wspomnieniach z 1 listopada 1988 r – wówczas we Wszystkich Świętych, jesienią była zima w naszej okolicy.
Tą "baną" jedni przyjeżdżali – z pracy, inni byli witani radośnie na odwiedziny, a póżniej ze łzami w oczach żegnali się po odwiedzinach, czy jechali do szkół i pracy. Wjazd „bany” zawsze był wydarzeniem. Każdy patrzył z podziwem na te przemieszczające się zjawisko od widnokręgu po zniknięcie za drzewami, zabudowaniami, czy zakrętem!
.....
Informacja dla niewtajemniczonych – głównie młodzieży jeżdżącej szyno busami i innymi elektroskładami typu „Intercity”- bez doświadczeń ze starymi pociagami:
- parowóz TK-48 - jak się nie mylę, swojego czasu zajechał na stałe „na pomnik” do naszego kochanego kolejarskiego węzła Kępno i według oznaczeń PKP: - „T” = parowóz towarowy, - „K” = tendrzak (parowóz ze zbiornikami wody i opału, bez dodatkowego wagonu - tendra); - „ 48” = rok zatwierdzenia projektu. Wypis z wikipedii:
„Obowiązujący do dziś system oznaczania parowozów normalnotorowych oraz tendrów na PKP został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych (MKŻ) z dnia 30 listopada 1922 r. Rzeczywiście jednak wszedł on do stosowania
w latach 1923-1924, choć niektóre źródła podają lata 1923-1926. Wcześniej polskie parowozy nosiły oryginalne oznaczenia kolei krajów ich pochodzenia (pruskich, austriackich, rzadziej rosyjskich lub innych)”.
- wagony piętrowe - wg wypisu z Wikipedii - przykładowo: „Bmnopux/Bmteeo – seria wagonów kolejowych budowana
w zakładach VEB Waggonbau Görlitz …..na przełomie lat 1989/1990 przekazano partię 159 wagonów dla PKP. Wśród miłośników kolei znane jako "bohun". Dane w skrócie: pojemność 340 pasażerów, długość 26,8 m, max prędkość w Polsce 120 km/h, pełne dane, w tym także i podobnych wagonów czeskich na stronie wg linka:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Goerlitz_Bmnopux/Bmteeo)
- dopiska: po jakże miło widzianym osobnym komentarzu do tego zapisu dot. parowozu - z uzupełnionymi informacjami także dot. wagonów - od miłośnika, czy eksperta, pewnie z branży kolejarskiej !!! - stąd mój dodatkowy zapis:
Bipy - podobne wagony - ale długości 17,3 m (jeździły w 4 spiętych zestawach) , pojemność i max prędkość ta sama -
wypis z Wikipedii: "Bhp (dawniej Bipa) – według oznaczeń PKP seria osobowych wagonów kolejowych, budowanych
w zakładach VEB Waggonbau Görlitz w latach 1959–1977[1]. Pojazd ten, mimo że bazował na rozwiązaniach przedwojennych, był dość nowoczesną konstrukcją. Był charakterystycznym pojazdem na szlakach lokalnych w wielu krajach socjalistycznych. Eksploatowany do niedawna w pociągach na lokalnych liniach o sporym ruchu pasażerskim, w przeszłości – również
w pociągach pospiesznych. Obecnie wychodzi z użycia" - link: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bhp - koniec dopiski
.....
"Z innej beczki", ale po tej samej ... kolei – wypis z portalu Poznania - gwarowo :
"Bana [pociąg]: Ten pan przyjeżdżał z Przybłędowa piąta zero zero. [...] fajna bana, mówiła Ewa. [...] siodejcie w bane
i jadźcie do Płoznanio. Dworzec w Kutnie zwiedzili my gruntownie, bo bany powypadały zez rozkładu. Dawni jak bana jechała, to mogłeś zegarek rychtować. Inform. ◊ fraz. robić na banie [pracować na kolei]: Przed wojną, kto robił na banie, to był pan. Teraz i kolejorze ździadzieli" - koniec cytatu wg linka: http://www.poznan.pl/mim/slownik/words.html?co=word
.....
Zapis w ostatnim zdaniu gwary wymaga nieco korekty: kolej się odradza, wracamy powoli do normalności - do regulacji zegarków wg kolei jeszcze nieprędko, wieloletnie zaniedbania trzeba nadrobić, ale trwa modernizacja trakcji i wymiana taboru: składy są nowoczesne, szybkie i eleganckie. Konkurencje wjeżdżają pełną parą na tory ! - I dworce kolejowe powoli wracają do swego blasku (np. Wrocław Gł.), powstałe nowe (Poznań Gł., Szczecin Gł., Katowice). A zawieszona od 2002 r. linia Kępno – Oleśnica budzi się, jak przysłowiowy "Fenix z popiołów" (cz. wyremontowana i uporządkowana trasa - przecież była zarośnięta na torach, jak przysłowiowe chaszcze, czy dziki agrest), nowe oznakowania, przejazdy drogowe! Miejmy nadzieję, że nadejdzie dzień pełnej reaktywacji – wznowienie ruchu osobowego, ożywienie w miejscowościach przyległych do linii kolejowej, „ucieczka” od zatłoczonych dróg, zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych i wygoda, nowe miejsca pracy dla kolejarzy !
Z historii o linii nr 181 link: https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_181
.....
Inwestycje na kolei do 2023 r - w tym modernizacje 200 dworców kolejowych - ca 1 miliard zł:
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/pkp-zmodernizuje-dworce-w-calej-polsce-do-2023-r/33v0w1q

PS.1. Dla przypomnienia hobbystom i miłośnikom kolei: produkcja i sprzedaż kolejek trwa bez przerwy „pełną parą”. Dawno, dawno temu były kolejki na małym okręgu, średnicy ok. 1,0 m, a teraz ...są całe makiety z wieloma torami i pociągami. Trzeba wspomnieć - zanim szanowni duzi Chłopcy - obecnie Dżentelmeni - przekazali (-ją) "w spadku" :-) lub kupili nowe kolejki - pod choinkę, czy na urodziny lub imieniny, dzień dziecka etc. - jak to w tradycji bywa - swoim małym pociechom ... sami niby „sprawdzali” (-ją) ich działanie, jako eksperci od techniki ! ... i niech się tego nie wypierają przed swoimi Damami !
I niech będą zwarci i gotowi - bo nie znają dnia ni godziny, kiedy kolejka ulegnie awarii - czyli niech eksperci
i serwis będą w pogotowiu! - To było pół żartem - pół serio :-)

PS.2 A teraz na poważnie nasuwa się pytanie:
....czy chcemy reaktywacji kolei osobowej Kępno - Oleśnica, czy to będzie opłacalne?.....no i kto za to zapłaci - prawda ?
Miejscowi wszystko wiedzą :-) ... ale dla zamiejscowych, czy niewtajemniczonych - odpowiedzi na te pytania można odczytać po otwarciu poniższego linka - z moim tutaj dodanym sygnałem pt.:
"WIDAĆ ŚWIATEŁKO W TUNELU ...! "
:-)
http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/czy-jest-szansa-na-pociagi-z-wroclawia-do-wielunia-81217.html
plany przewidują wznowienie ruchu osobowego na linii kolejowej Wieluń - Kępno - Oleśnica - Wrocław do 2023 r. !
(na razie po remoncie trasa będzie dostępna dla ruchu towarowego dla prędkości do 40 km/h)

Braliniak - doświadczony pasażer i sympatyk starych i nowych "kolei" oraz kolejarzy :-)

Dodane przez: Braliniak
  Ocena: Brak
Data: 23/12/2017 16:09   Komentarzy: 8
Wymiary: 2272 x 1704 pikseli   Liczba wyświetleń: 1474
Rozmiar pliku: 911.84kB     
      
   
Komentarze
2324 #8 Braliniak 25/01/2018 23:02   
Także wczytywałem się w różne książki i podręczniki. Trzeba przyznać dużo było teorii, mało praktyki na etapie edukacji. Temat rzeka na forum. Tutaj w skrócie i konkrety.
Ośmieliłem się zacytować - wpisać 2 linki z zawartą, bardzo interesującą, treścią o planach i pomysłach rozwoju kolei.....wyżej i niżej.
Zawsze powstaje pytanie - ile to kosztuje i kto za to zapłaci ? .....czasem powstaje pytanie pomocnicze; kiedy zwróci się ten nakład inwestycyjny i kiedy będzie przynosić wymierne efekty, także społeczne? a przecież region w fazie rozwoju !
Wolny rynek reguluje gospodarkę, budżet wyznacza kierunki rozwoju w przestrzeni kraju, regionu, lokalnych jednostek społecznych
z funduszy podatników. Budżet tworzą nasi reprezentanci przez nas wybrani. Pod koniec tego roku mamy wybory samorządowe,
za niecałe 2 lata wybory parlamentarne.
Z reguły przed wyborami są kampanie i różne deklaracje, pomysły oraz..... podsumowania poprzedniej kadencji, także przecież w zakresie komunikacji kolejowej i drogowej. Konkurencja z branży oferuje różne dobra wobec istniejących potencjałów, zgodnie z oklepanym hasłem: "wychodząc naprzeciw potrzebom", a Klienci - Obywatele dokonują wyboru:
- w głosowaniu - programów, czy ich reprezentantów
- w zakupie - produktów z wolnego rynku.
Ale wyprzedzająco można przedstawiać propozycje, pomysły i stawiać pytania.
Czy są na to odważni i przygotowani merytorycznie....do pracy, czy walki o lepszą przyszłość?
Pozostaje mi wierzyć w mądrość wyborców, ale edukacja, szczególnie ta praktyczna, jak najbardziej wskazana, najlepiej ta oparta na realiach techniczno-ekonomicznych - ku naszej świadomości.
Braliniak
27 #7 Piotrek880129 25/01/2018 10:35   
W mojej książce do geografii z gimnazjum dla klasy 3 była mapka rozwoju kolei w Polsce. Linia Wrocław-Wieluń 250 km/h, nowo zbudowana Wieluń Warszawa min 160km/h . Minie 14 lat jak skończyłem gimnazjum a nic nie widać.
2324 #6 Braliniak 24/01/2018 23:03   
"Kępno-Wrocław w 8 minut"
w uzupełnieniu wywodów dot. planowanego wznowienia linii kolejowej nr 181: Wieruszów-Kępno-Bralin-Oleśnica-Wrocław, wczytawszy się w "Tygodnik Kępiński" - taki arcyciekawy artykuł o superszybkiej kolei przekazuję - załączam link dla uszanowania praw autorskich publikatora:
http://www.tygodnikkepinski.pl/kraj-z-kepna-do-wroclawia-w-8-minut/

pzdr.
Braliniak
2324 #5 Braliniak 25/12/2017 01:17   
najnowsze wieści z "kolei" - nowe inwestycje za duże pieniądze - "kolej" konkuruje, jako gracz biznesu w polskiej komunikacji ! :

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/zrodlo-finansowania-nowej-strategii-pkp-intercity/j8lrs22

pzdr.
Braliniak
2324 #4 Braliniak 23/12/2017 17:50   
Dziękuję serdecznie - co to znaczy współpraca na linii pasażer - miłośnik kolei, a może kolejarz - Kepnosocjum....
:-)
pzdr.
Braliniak
8 #3 sirena32 23/12/2017 16:10   
kokok
2324 #2 Braliniak 23/12/2017 15:20   
Dziękuję za współpracę i uzupełnienie - jakże interesujących "Szpec"-wieści !
tytułu już nie dam rady zmienić - może administrator zamieni "Bohunami" na "Bipami"
Braliniak
76 #1 sebastian85 23/12/2017 14:51   
Dzięki za to zdjęcie, kapitalny zimowy klimacik z parowozemusmiech) mała korekta parowóz to TKt48, wszystko się zgadza z opisem oznaczeń dodam tylko że mała literka (w tym przypadku 't'Wink oznacza układ osi danego parowozu, 't' oznacza że parowóz ma 2 osie toczne i 4 wiązane pomiędzy nimi. Wagony na zdjęciu to nie są Bohuny tylko tzw. Bipy czyli wagony piętrowe połączone na stałe w sekcje cztero lub dwuczłonowe z wózkami 3-osiowymi łączącymi dwie sąsiadujące sekcje. Bohuny to natomiast także wagony piętrowe ale nie są połączone ze sobą na stałe i każdy z nich jest osobnym wagonem z własnymi wózkami. Na zdjęciu jest to bipa czteroczłonowa.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Monografia Kępna z 1815

Czytaj publikację


bądź pobierz książkę
(ok. 35MB)
Do zobaczenia Efka![0]
Kalendarz

Brak wydarzeń.

Złap nas w sieci NK  FB  BL  TVN24
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Leczenie AMD
· Magnesy stolarskie?
· Części samochodowe?
· prezent dla mamy
· Czy miał ktoś proble...
· Prezent dla taty
· Kępno.Węzeł kolejowy.
· Friederike Kempner -...

Losowe tematy
· Kronika Gminy Nowa ...
· Dobra Paulinskie La...
· Akcja połączona
· Gdzie to jest? tzw....
· Kościół w Trębaczowie
Najwyżej oceniane zdjęcie
Brak głosów w tym miesiącu
44,280,362 unikalne wizyty