Na razie we wspomnieniach z 1 listopada 1988 r – wówczas we Wszystkich Świętych, jesienią była zima w naszej okolicy.
Tą "baną" jedni przyjeżdżali – z pracy, inni byli witani radośnie na odwiedziny, a póżniej ze łzami w oczach żegnali się po odwiedzinach, czy jechali do szkół i pracy. Wjazd „bany” zawsze był wydarzeniem. Każdy patrzył z podziwem na te przemieszczające się zjawisko od widnokręgu po zniknięcie za drzewami, zabudowaniami, czy zakrętem!
.....
Informacja dla niewtajemniczonych – głównie młodzieży jeżdżącej szyno busami i innymi elektroskładami typu „Intercity”- bez doświadczeń ze starymi pociagami:
- parowóz TK-48 - jak się nie mylę, swojego czasu zajechał na stałe „na pomnik” do naszego kochanego kolejarskiego węzła Kępno i według oznaczeń PKP: - „T” = parowóz towarowy, - „K” = tendrzak (parowóz ze zbiornikami wody i opału, bez dodatkowego wagonu - tendra); - „ 48” = rok zatwierdzenia projektu. Wypis z wikipedii:
„Obowiązujący do dziś system oznaczania parowozów normalnotorowych oraz tendrów na PKP został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych (MKŻ) z dnia 30 listopada 1922 r. Rzeczywiście jednak wszedł on do stosowania
w latach 1923-1924, choć niektóre źródła podają lata 1923-1926. Wcześniej polskie parowozy nosiły oryginalne oznaczenia kolei krajów ich pochodzenia (pruskich, austriackich, rzadziej rosyjskich lub innych)”.
- wagony piętrowe - wg wypisu z Wikipedii - przykładowo: „Bmnopux/Bmteeo – seria wagonów kolejowych budowana
w zakładach VEB Waggonbau Görlitz …..na przełomie lat 1989/1990 przekazano partię 159 wagonów dla PKP. Wśród miłośników kolei znane jako "bohun". Dane w skrócie: pojemność 340 pasażerów, długość 26,8 m, max prędkość w Polsce 120 km/h, pełne dane, w tym także i podobnych wagonów czeskich na stronie wg linka:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Goerlitz_Bmnopux/Bmteeo)
- dopiska: po jakże miło widzianym osobnym komentarzu do tego zapisu dot. parowozu - z uzupełnionymi informacjami także dot. wagonów - od miłośnika, czy eksperta, pewnie z branży kolejarskiej !!! - stąd mój dodatkowy zapis:
Bipy - podobne wagony - ale długości 17,3 m (jeździły w 4 spiętych zestawach) , pojemność i max prędkość ta sama -
wypis z Wikipedii: "Bhp (dawniej Bipa) – według oznaczeń PKP seria osobowych wagonów kolejowych, budowanych
w zakładach VEB Waggonbau Görlitz w latach 1959–1977[1]. Pojazd ten, mimo że bazował na rozwiązaniach przedwojennych, był dość nowoczesną konstrukcją. Był charakterystycznym pojazdem na szlakach lokalnych w wielu krajach socjalistycznych. Eksploatowany do niedawna w pociągach na lokalnych liniach o sporym ruchu pasażerskim, w przeszłości – również
w pociągach pospiesznych. Obecnie wychodzi z użycia" - link: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bhp - koniec dopiski
.....
"Z innej beczki", ale po tej samej ... kolei – wypis z portalu Poznania - gwarowo :
"Bana [pociąg]: Ten pan przyjeżdżał z Przybłędowa piąta zero zero. [...] fajna bana, mówiła Ewa. [...] siodejcie w bane
i jadźcie do Płoznanio. Dworzec w Kutnie zwiedzili my gruntownie, bo bany powypadały zez rozkładu. Dawni jak bana jechała, to mogłeś zegarek rychtować. Inform. ◊ fraz. robić na banie [pracować na kolei]: Przed wojną, kto robił na banie, to był pan. Teraz i kolejorze ździadzieli" - koniec cytatu wg linka: http://www.poznan.pl/mim/slownik/words.html?co=word
.....
Zapis w ostatnim zdaniu gwary wymaga nieco korekty: kolej się odradza, wracamy powoli do normalności - do regulacji zegarków wg kolei jeszcze nieprędko, wieloletnie zaniedbania trzeba nadrobić, ale trwa modernizacja trakcji i wymiana taboru: składy są nowoczesne, szybkie i eleganckie. Konkurencje wjeżdżają pełną parą na tory ! - I dworce kolejowe powoli wracają do swego blasku (np. Wrocław Gł.), powstałe nowe (Poznań Gł., Szczecin Gł., Katowice). A zawieszona od 2002 r. linia Kępno – Oleśnica budzi się, jak przysłowiowy "Fenix z popiołów" (cz. wyremontowana i uporządkowana trasa - przecież była zarośnięta na torach, jak przysłowiowe chaszcze, czy dziki agrest), nowe oznakowania, przejazdy drogowe! Miejmy nadzieję, że nadejdzie dzień pełnej reaktywacji – wznowienie ruchu osobowego, ożywienie w miejscowościach przyległych do linii kolejowej, „ucieczka” od zatłoczonych dróg, zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych i wygoda, nowe miejsca pracy dla kolejarzy !
Z historii o linii nr 181 link: https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_181
.....
Inwestycje na kolei do 2023 r - w tym modernizacje 200 dworców kolejowych - ca 1 miliard zł:
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/pkp-zmodernizuje-dworce-w-calej-polsce-do-2023-r/33v0w1q
PS.1. Dla przypomnienia hobbystom i miłośnikom kolei: produkcja i sprzedaż kolejek trwa bez przerwy „pełną parą”. Dawno, dawno temu były kolejki na małym okręgu, średnicy ok. 1,0 m, a teraz ...są całe makiety z wieloma torami i pociągami. Trzeba wspomnieć - zanim szanowni duzi Chłopcy - obecnie Dżentelmeni - przekazali (-ją) "w spadku" :-) lub kupili nowe kolejki - pod choinkę, czy na urodziny lub imieniny, dzień dziecka etc. - jak to w tradycji bywa - swoim małym pociechom ... sami niby „sprawdzali” (-ją) ich działanie, jako eksperci od techniki ! ... i niech się tego nie wypierają przed swoimi Damami !
I niech będą zwarci i gotowi - bo nie znają dnia ni godziny, kiedy kolejka ulegnie awarii - czyli niech eksperci
i serwis będą w pogotowiu! - To było pół żartem - pół serio :-)
PS.2 A teraz na poważnie nasuwa się pytanie:
....czy chcemy reaktywacji kolei osobowej Kępno - Oleśnica, czy to będzie opłacalne?.....no i kto za to zapłaci - prawda ?
Miejscowi wszystko wiedzą :-) ... ale dla zamiejscowych, czy niewtajemniczonych - odpowiedzi na te pytania można odczytać po otwarciu poniższego linka - z moim tutaj dodanym sygnałem pt.:
"WIDAĆ ŚWIATEŁKO W TUNELU ...! "
:-)
http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/czy-jest-szansa-na-pociagi-z-wroclawia-do-wielunia-81217.html
plany przewidują wznowienie ruchu osobowego na linii kolejowej Wieluń - Kępno - Oleśnica - Wrocław do 2023 r. !
(na razie po remoncie trasa będzie dostępna dla ruchu towarowego dla prędkości do 40 km/h)
Braliniak - doświadczony pasażer i sympatyk starych i nowych "kolei" oraz kolejarzy :-)
Dodane przez: | Braliniak
|
|
Ocena: | Brak |
Data: | 23/12/2017 16:09 |
|
Komentarzy: | 8 |
Wymiary: | 2272 x 1704 pikseli |
|
Liczba wyświetleń: | 1474 |
Rozmiar pliku: | 911.84kB |
|
| |
| | |
| |
|
|