Zobacz temat
www.kepnosocjum.pl :: Kępno i okolice :: ARTYKUŁY I PRACE
 Drukuj temat
Przyczynek do historii Weroniki Masłowskiej z Mielęcina
Antyczek
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 20:58
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Urodziła się ok. roku 1787 jako Weronika Kiełczewska z Kiełczewa herbu Pomian. Ojcem jej był Józef Kiełczowski z Kiełczewa ur. w 1750r. a matką Salomea Walewska urodzona mniej więcej w tym samym czasie. W roku 1800 wyszła za mąż za Juliana Lamberta Rudolfa Masłowskiego herbu Samson / ród wywodzi się z Masłowic k. Wielunia/ i zamieszkała w Mielęcinie, w pięknym, barokowym dworze wybudowanym przez Masłowskich w roku 1784. Dwór był murowany, parterowy, z piętrowymi facjatkami oraz piwnicami sklepionymi kolebkowo z lunetami.





Mąż jej urodził się w Mielęcinie w 1783r. Był dziedzicem Mielęcina i Rudnik, w roku 1809 podprefektem powiatu ostrzeszowskiego, w roku 1827 posłem na Sejm Wielki Księstwa Poznańskiego, a w roku 1832 radcą kasy narodowej.
Z tego związku urodziły się dzieci:
1. Hipolit, ur. ok. 1803r, zmarł w roku 1827, dziedzic Mielęcina,
2. Melania, ur. ok. roku 1808, która w roku 1829 wyszła za mąż za Henryka Augusta Ignacego Miączyńskiego z Nowejwsi,
3. Magdalena Józefa ur. 21 stycznia 1809r.
4. Emilia, ur. ok. 1810r. notowana jako chrzestna w latach 1825-1840
5. Lulianna, ur. w roku 1816, zmarła w wieku 3 lat,
6. Tekla, ur. ok. roku 1819, wyszła za mąż ok. 1840r.za Mikołaja Józefa Daniela hr. Colonna-Walewski z Walewic,
7. Antonina, ur. ?, notowana jako chrzestna w roku 1825,
I tu zaczyna się legenda. Jak podają źródła /Teka Dworzaczka, Biblioteka Kórnicka PAN/, panny Emilia i Antonina były prawdopodobnie córkami Juliana... W tamtych czasach, w rodzinach szlacheckich było to coś! Hrabina chciała jakoś odkupić swój grzech i wystąpiła do władz kościelnych o pozwolenie na budowę kościoła, który miał stanąć na skrzyżowaniu dróg w Mielęcinie. Pozwolenia nie uzyskała. Chcąc chyba zrobić na złość biskupowi wybudowała w tym miejscu karczmę. Budynek był klasycystyczny, murowany, z piętrowym, dwukolumnowym portykiem. Przetrwał do lat 70-tych XXw kiedy to został rozebrany. A co jest teraz w tym miejscu? Stoi nowy kościół, tak jak to sobie zamierzyła 200 lat wcześniej hrabina Weronika.



Dwór istniał jeszcze po ostatniej wojnie, w owalnym salonie odbywały się potańcówki, słynął z pięknej, drewnianej klatki schodowej z pocz. XIXw, pieców. Dach miał łamany, polski, kryty dachówką z lukarnami. Na lukarnach i szczytach były blaszane pazdury. A potem zniknął. Ponoć komuś ta klatka schodowa bardzo się spodobała. Obecnie można pochodzić po fundamentach i resztkach piwnic. A pochodzący z dworu piękny, owalny, mahoniowy stół w stylu Ludwika Filipa zdobi dziś jeden z domów w Bralinie. Są jeszcze resztki parku z ciekawymi okazami drzew, ciętymi niestety niemiłosiernie przez miejscowych. Z roku 1786 pochodzi zespół dworski ? oficyna, obora, chlew a z połowy XIXw. brama wjazdowa, stajnie, stodoła i spichlerz.
Weronika zmarła 22 września 1832 r. w Mielęcinie w wieku ok. 45 lat i została pochowana na wzgórzu, za cmentarzem, w pobliżu wioski. Warto tam zajrzeć, szczególnie wtedy, gdy kwitną stare akacje , które porastają cały zagajnik. Zapach jest wtedy niesamowity. Pewnie kwitną dla niej. ..
Co jeszcze pozostało z tamtych czasów? Popatrzcie na mapę, najlepiej starą: Weronikopole, Julianopol, Hipolitopol, Emilianów ? nazwy mówią same za siebie. Jest też Faustianka, ciekawe skąd, prawda?

Weronika była ostatnią właścicielką Mielęcina z Masłowskich. Kupił go książę Biron z Kurlandii mieszkający w Sycowie. W polskie ręce trafił z powrotem w 1897r. Nabyli go Hulewiczowie z Kościanek. Nowy właściciel- Leon Hulewicz, pierwsze co zrobił to postawił krzyż naprzeciwko karczmy. Ale to już zupełnie inna historia.

PS Znalazłem jeszcze zdjęcie stawu i pałacu.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7b37827a0913ed3e.html
http://images50.fotosik.pl/76/7b37827a0913ed3e.jpg

Edytowano 5razy, ostatnia edycja 2009-03-04 23:05:45

 
Slawas
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:04
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Antyczek napisał/a:

Z tego związku urodziły się dzieci:

3. Magdalena Józefa ur. 21 stycznia 2009r.


Jesteś pewien tej daty?
 
Antyczek
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:16
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Boże! Oczywiście 1809!
 
Bralin
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:29
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Antyczku, trochę interesowałem się tym tematem. Powiedz, skąd te wiadomości, oprócz "Teki Dworzaczka?" Można dodać, że od 2008 r. stoi tam obelisk poświęcony Weronice. Z malym błędem w zapisie, ale kiedy powstawał, nie mieliśmy jeszcze wiedzy na ten temat. Wersji jej śmierci i miejsca pochówku jest parę, przeróżnych. Ponoć obok dworu stał jeszcze jakiś czas drugi, starszy, kryty słomą.

Edytowano 2razy, ostatnia edycja 2009-03-04 21:30:31

 
Madzik83
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:30
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

A gdzie spoczywają zwłoki Weroniki obecnie bo już nie w jej grobowcu pośród pól?

i bez celu podąża w miejsca przez człowieka wzgardzone....usmiech
 
Bralin
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:31
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Weronika spoczywa cały czas w tym samym miejscu, Madziku.

Edytowano 1raz, ostatnia edycja 2009-03-04 21:31:31

 
Madzik83
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:36
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

ten grobowiec jakieś 15 lat temu był rozkopany i było widac ceglane dno ale kości ani trumny tam nie było...

i bez celu podąża w miejsca przez człowieka wzgardzone....usmiech
 
Bralin
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:43
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Bo wszystko się zapadło, a z 30 lat temu można było przez szybkę zajrzeć do środka grobowca.
Aha! W lipcu bodajże będzie 3. Zjazd Weronik.

Edytowano 1raz, ostatnia edycja 2009-03-04 21:44:45

 
Madzik83
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 21:55
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

W Weronikopolu mieszkał mój pradziadek, często tam wędrowaliśmy. Opowiadali nam niestworzone historie o tych okolicach.
Pamiętam grobowiec rozkopany prawdopodobnie przez jakieś hieny cmentarne.

i bez celu podąża w miejsca przez człowieka wzgardzone....usmiech
 
mikehopfen
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 22:00
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Hmm, mój pradziadek i dziadek też pochodzili z Weronikopolausmiech Muszę się tam kiedyś na rowerku wybrać....
 
Madzik83
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 22:03
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

powiedziałabym może byli sąsiadami ale przecież tam dom od domu oddalony czasem o kilometr nawet usmiech

i bez celu podąża w miejsca przez człowieka wzgardzone....usmiech
 
Antyczek
#12 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 22:35
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

[quote]Bralin napisał/a:
Antyczku, trochę interesowałem się tym tematem. Powiedz, skąd te wiadomości, oprócz "Teki Dworzaczka?" Można dodać, że od 2008 r. stoi tam obelisk poświęcony Weronice. Z malym błędem w zapisie, ale kiedy powstawał, nie mieliśmy jeszcze wiedzy na ten temat. Wersji jej śmierci i miejsca pochówku jest parę, przeróżnych. Ponoć obok dworu stał jeszcze jakiś czas drugi, starszy, kryty słomą.
 
Antyczek
#13 Drukuj posta
Dodany dnia 04-03-2009 22:41
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Napisz, o jakie konkretnie chodzi, podam źródło. O starszym dworze nic nie znalazłem ale to, że był jest pewne. Przecież musieli gdzieś mieszkać "wcześniejsi" Masłowscy, np. Marianna Watowska - wdowa po Janie Masłowskim, dziedziczka Mielęcina od jego śmierci w 1774r.. Potem mieszkał tam ich syn Hipolit.
 
anolipe
#14 Drukuj posta
Dodany dnia 05-03-2009 22:37
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Hej, mój pradziadek i dziadek też mieszkali w Weronikopolu

By dojść do źródła, trzeba płynąć pod prąd.
 
mikehopfen
#15 Drukuj posta
Dodany dnia 05-03-2009 22:55
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Hmmm, to może my wszyscy pochodzimy z WeronikopolaGrinGrin

Edytowano 1raz, ostatnia edycja 2009-03-05 22:55:45


 
anolipe
#16 Drukuj posta
Dodany dnia 05-03-2009 22:56
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Stamtąd sami porządni ludzie są usmiech

By dojść do źródła, trzeba płynąć pod prąd.
 
Bralin
#17 Drukuj posta
Dodany dnia 06-03-2009 09:28
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

ANTYCZKU, nie bardzo zrozumiałem Twoją wiadomość...
 
efkama
#18 Drukuj posta
Dodany dnia 06-03-2009 10:05
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

KATALOG ZABYTKÓW SZTUKI W POLSCE wyd. Państwowy Instytut Sztuki 1958r.
Nie wnosi nic nowego w zasadzie oprócz tego co napisał Antyczek! tylko tyle, że przed wydaniem tej broszury inwentaryzowano i dwór i karczmę a karczma stała na swoim miejscu ! Dwór faktycznie posiadał drewnianą klatkę schodową klasycystyczną z I poł. XIX w. bogato zdobioną co było nie lada kąskiem dla kolekcjonerów tak jak i stolarka z okuciami o formach rokokowych. W tym wydaniu rok budowy dworu podano 1786 jako, że taką datę umieszczono na fasadzie budynku.
 
Antyczek
#19 Drukuj posta
Dodany dnia 06-03-2009 21:16
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

Bralin napisał/a:
ANTYCZKU, nie bardzo zrozumiałem Twoją wiadomość...

Chodziło mi o Twoje pytanie, skąd mam informacje dotyczące Weroniki, oprócz Teki Dworzaczka.
 
Antyczek
#20 Drukuj posta
Dodany dnia 06-03-2009 21:23
Nowicjusz



Postów:
Data rejestracji: 01.01.70

efkama napisał/a:
KATALOG ZABYTKÓW SZTUKI W POLSCE wyd. Państwowy Instytut Sztuki 1958r.
Nie wnosi nic nowego w zasadzie oprócz tego co napisał Antyczek! tylko tyle, że przed wydaniem tej broszury inwentaryzowano i dwór i karczmę a karczma stała na swoim miejscu ! Dwór faktycznie posiadał drewnianą klatkę schodową klasycystyczną z I poł. XIX w. bogato zdobioną co było nie lada kąskiem dla kolekcjonerów tak jak i stolarka z okuciami o formach rokokowych. W tym wydaniu rok budowy dworu podano 1786 jako, że taką datę umieszczono na fasadzie budynku.


Z tego, co mi mówili "miejscowi" w latach 50-tych po wojnie ktoś z Wrocławia kupił dwór z otoczeniem. Wydaje mi się mało prawdopodobne, by w tym czasach można było kupić dwór, ale pewności nie mam. Założył, czy też może miał zamiar założyć w budynkach gospodarskich jakąś fermę i "przy okazji" rozebrał dwór. Potem zniknął.
 
Przejdź do forum:
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ankieta
Czy w powiecie kępińskim istnieje problem spalania śmieci?

Tak, spalanie śmieci to poważny problem
Tak, spalanie śmieci to poważny problem
90% [65 głosów]

Spalanie śmieci ma miejsce, ale nie uważam tego za istotny problem
Spalanie śmieci ma miejsce, ale nie uważam tego za istotny problem
4% [3 głosów]

Nie, taki problem nie istnieje
Nie, taki problem nie istnieje
6% [4 głosów]

Ogółem głosów: 72
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 19/06/2016 22:13

Archiwum ankiet
Pracowity koniec roku.[0]
Zaproszenie
Kalendarz

Brak wydarzeń.

Złap nas w sieci NK  FB  BL  TVN24
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Gmina Łęka Opatowska.
· List otwarty do Star...
· KĘPNO W OKRESIE KSIĘ...
· Internet w Bralinie
· Niemieckie nazwy mie...
· Smogorzowskie krzyży...
· Krzysztof Bondas - Z...
· Dobry dostawca inter...

Losowe tematy
· JEŚLI SPACER PO KĘP...
· Herb i flaga gminy ...
· Smogorzowskie krzyż...
· Królewskie Progimna...
· Powrót do Korzeni
Najwyżej oceniane zdjęcie
Zdjęcie miesiąca Październik
Folwark Kunzensruth ok 1881 r.
Liczba ocen: 2
Punktów: 10
Archiwum
23,531,854 unikalne wizyty